Motor o Komarze 231

18 czerwiec 2024 o jednośladach
Administrator

Written by

Komar 231 obsługa własna Motoru
Komar Mr-230, który choć narodził się z handlowej przezorności, bez specjalnej reklamy, jednak szybko znalazł odbiorców, ba stał się jednym z bardziej poszukiwanych pojazdów na naszym rynku. Jego cena 4.500 zł nie należy do umiarkowanych, ale w tej chwili trudno coś poradzić wobec faktu, że fabryka za każdy silnik produkcji wrocławskiej płaci po 2004 zł. Z tego też względu wytwórca w zasadzie odstępuje handlowi Komary po cenie kosztów własnych. A bywa, że i dokłada, gdyż ręczna produkcja zaledwie 12.000 sztuk nie gwarantuje dochodu. Wspominając o udanym starcie Komarów, warto przy tej sposobności dorzucić kilka szczegółów na temat dalszych zamiarów, z którymi nosi się fabryka. W roku bieżącym Zakłady nie mogą już liczyć na dostawę wrocławskich..



Automat sprzęgłowy AV do WFM

18 listopad 2023 o jednośladach
Administrator

Written by

Automat sprzęgłowy AV do WFM

Zjednoczone Zespoły Gospodarcze "Veritas" dostarczyły nam do oceny automat sprzęgłowy przeznaczony do motocykla WFM i WSK. Automat ten działa na zasadzie wykorzystania ruchu dźwigni zmiany biegów do jednoczesnego rozłączania sprzęgła. Automaty tego typu posiadają, jak dotychczas, jedynie motocykle JAWA oraz angielskie Triumph. Przypominamy, że w obu tych motocyklach zmiana biegów następować może bez naciskania rączki dźwigni sprzęgła na kierownicy. O ile w JAWIE i Triumphie cały mechanizm automatycznego wyłączania sprzęgła wkomponowany jest konstrukcyjnie w mechanizm zmiany biegów i znajduje się pod pokrywą skrzynki biegów, o tyle w automacie AV, przeznaczonym do zabudowy bez zmiany istniejącej konstrukcji motocykla,



Płozy motocyklowe

16 listopad 2023 o jednośladach
Administrator

Written by

Płozy motocyklowe

owracając do problemu ustatecznienia motocykla w okresie zimowym na śliskich drogach i ścieżkach palmę pierwszeństwa za rozwiązanie konstrukcyjne przyznać muszą koledze Wincentemu Czołbie z Nowego Miasta Lubawskieg0.- Przyznać muszę, ponieważ rozwiązanie jest technicznie dobre i znakomicie wykończone w każdym szczególe. Zaczynam odnosić wrażenie, że kolega Czołba rozwiązujący kolejno każdy z naszych problemów, mógłby już zostać wynalazcą zawodowym. Na marginesie tych uwag warto mieć, te 'w wielu ośrodkach zajmujących się rozwojem różnych dziedzin techniki, znajdują się właśnie etatowi wynalazcy rozwiązujący mnóstwo różnorakich problemów I wpadający na nowe pomysły. Nie jest więc wykluczone, że w przyszłości powstaną nawet normalne szkoły "wynalazców", kształcące specjalistsw w dziedzinie oryginalnego myślenia i prawidłowego kojarzenia na dowolny temat. Ale przejdźmy do rzeczy. Rozwiązania kol. Czołby. najlepszego z nadesłanych, nie możemy niestety opublikować, gdyż przeszkodziłoby to w opatentowaniu, do czego w tym wypadku zachęcamy.



Poduszkowiec z Rzeszowa

16 listopad 2023 o jednośladach
Administrator

Written by


Poduszkowiec z Rzeszowa
Przedstawiony na fotografiach pojazd unoszący się na poduszce powietrznej zbudowała grupa młodych techników w Młodzieżowym Domu Kultury w Rzeszowie pod kierownictwem instruktora pana Jerzego Dubiela.
Pudło nośne poduszkowca wykonane jest ze sklejki z wykładziną styropia-nową. Pojazd wyposażono w silnik seryjny WSK 125 cm3, umocowany na konstrukcji z rurek stalowych.



Lato i akumulator

15 listopad 2023 o jednośladach
Administrator

Written by


Lato i akumulator

JAKIE NIEBEZPIECZEŃSTWA GROZA LATEM AKUMULATOROWI W TWOIM POJEŹDZIE I JAK IM ZARADZICIĆ




Wczoraj, dziś i jutro samochodu Syrena

14 listopad 2023 o samochodach
Administrator

Written by


Wczoraj, dziś i jutro samochodu Syrena

"Nie ma dymu bez ognia"-głosi stare przysłowie, skoro więc ludzie narzekali na "Syreny", widocznie-musieli mieć ku temu powody. Obiektyw-nie trzeba stwierdzić, że bardzo dawno mieli wiele, dawno -już mniej, a dziś-żale i pretensje są zlikwidowane do minimum. Ale niestety, opinia publiczna działa zawsze z opóźnieniem, więc rozpowszechnione dziś sądy odnoszą się do tych "Syren" sprzed 2-3 lat, A tymczasem nie tylko każdy rok ale niemal każdy kwartał przynosi coraz nowsze zmiany, ulepszenia i modernizację "Syreny". Dzisiejsza "Syrena", a wraz z nią i cały zespół fachowców FSO cierpi i pokutuje za grzechy młodości.



Komar całkowicie resorowany

29 grudzień 2023 o jednośladach
Administrator

Written by


Komar 2330 całkowicie resorowany
Ostatni nasz kontakt z produktem Zjednoczonych Zakładów Rowerowych w Bydgoszczy - mopedem Komar MR 232 miał miejsce dość dawno, bo jeszcze w roku 1964. Przejechaliśmy wtedy tym najmniejszym polskim pojazdem ok. 5 000 km i opracowaliśmy badanie drogowe (Motor 41 1964). Wiele od tego czasu się zmieniło, moped Komar stał się pojazdem znacznie popularniejszym, będącym najprostszą w kraju formą jednoosobowego środka transportu zmotoryzowanego, przeznaczonego przede wszystkim do ruchu na niewielkie odległości. Produkowany był przez ZZR w niewiele zmienionej postaci i sprzedawany w cenie 4 500 zł, nawet na raty



Wskaźnik biegów WFM

24 styczeń 2024 o jednośladach
Administrator

Written by


Wskaźnik zerowego położenia dzwigni biegów motocykla WFM
Dlaczego właśnie WFM? Ponieważ jest to najbardziej popularny motocykl produkcji krajowej, a ponadto najdostępniejszy dla „młodzieżowej kieszeni". Wydaje się więc, że wytypowanie powszechnie używanej WFM-ki jako obiektu naszej działalności racjonalizatorskiej jest jak najbardziej celowe i słuszne. A teraz wskaźnik, o który chodziło w zadaniu: czy istotnie jest potrzebny? Wprawdzie, jak na to wskazuje doświadczenie, można się bez niego obejść, ale.. ze względu na to, że bardziej nowoczesne typy motocykli („Jawa", nowa wersja „Junaka") wskaźniki takie mają —nie od rzeczy, chyba będzie zainstalować je także w WFM-kach. Ostatecznie mocna było potraktować zagadnienie bardziej ogólnie, projektując wskaźnik biegu zerowego dla dowolnego typu motocykla, jednak chyba ograniczanie zakresu fantazji twórczej w tym konkretnym przypadku miało korzystny wpływ na wartość rozwiązań. Muszę przyznać, te tym razem kilka nadesłanych prac stoi na zupełnie dobrym poziomie, a co najważniejsze — autorzy tych projektów wykazali, te tajniki budowy silnika WFM nie są im obce.



Odry i MR-1 na starcie!

29 listopad 2023 o jednośladach
Administrator

Written by


Odry i MR-1 na starcie!
Centralny Zarząd Przemysłu Wyrobów Precyzyjnych urządził w swych biurach przy ul. Kruczej 36 w Warszawie, ciekawą wystawę nowouruchomionej w roku 1957 produkcji w poszczególnych podległych sobie zakładach. Dla zwiedzających pewnym zaskoczeniem Jest duży wachlarz produkowanych towarów — od zapalniczek, automatycznych ołówków, piecyków gazowych Ii lodówek, a skończywszy na turystycznych kajakach, motorowerach i skuterach. Wystawiono nawet szybkościomierz do samochodów.. "Mikrus", których do tej pory próżno by szukać nawet w biały dzień. Z racji zainteresowań naszego czasopisma przyjrzeliśmy się bliżej wystawionym pojazdom mechanicznym.
fot. 1



Skutery

09 listopad 2023 o jednośladach
Administrator

Written by


Skutery
Mopedy już poznaliśmy (patrz 16 numer "Przysposobienia Rolniczego"), a teraz — omijając całe bogactwo typów motocykli — zapoznajmy się ze skuterem. Niektórzy nazywają ten pojazd — czasem drwiąco, czasem pieszczotliwie — hulajnogą dla dorosłych. Faktem jest jednak, że skuter zrobił w świecie wielką karierę, spotkać go można na ulicach i szosach różnych krajów, a o tym powodzeniu zadecydowały duże walory tej maszyny. Jest ona łatwa w dosiadaniu (zwłaszcza dla kobiet, osób starszych i korpulentnych), daje możliwość swobodnego ułożenia nóg, na skuterze siedzi się jak na krześle, co jest i bardziej eleganckiei mniej męczące niż ściskanie kolanami zbiornika motocykla. Współcześnie produkowane skutery dają się „z grubsza" podzielić na trzy następujące typy: