Polski Fiat 125p

01 listopad 2018 o samochodach
Administrator

Written by

Poznajemy Polskiego Fiata 125P

Upłynęło już dwa lata od chwili rozpoczęcia w warszawskiej FSO produkcji licencyjnego samochodu Polski Fiat 125 p. Do końca br. fabrykę opuści 22 tyś. tych pojazdów. W 1968 r. wyprodukowano 7102 szt., plan na 1969 r. zakłada wyprodukowanie 15 tyś. PF 125 p. W pierwszym roku produkcji z FSO wyjeżdżały Fiaty z silnikami 1300 cm3, a od 1969 r. również z silnikami 1500 cm3.
Często pada pytanie, na czym polega różnica pomiędzy obydwoma silnikami, czym różnią się pojazdy, model 1300 i 1500? Postaramy się odpowiedzieć.



Konserwacja sprzętu motorowego

01 listopad 2018 o jednośladach
Administrator

Written by

Konserwacja sprzętu motorowego.

Dla wszystkich miłośników motoryzacji rozpoczyna się nowy sezon. W związku z tym zajmiemy się przypomnieniem paru najważniejszych spraw, dotyczących motorowerów i motocykli, celem dobrego przygotowania ich do sezonu oraz uniknięcia przykrych niespodzianek podczas eksploatacji. Zależnie od warunków, w jakich pojazdy zimowały i czy zakonserwowaliśmy je "uczciwie", różny będzie zakres prac, jakie najpierw należy wykonać.



Usprawniamy motorower Komar

01 listopad 2018 o jednośladach
Administrator

Written by

Usprawniamy motorower Komar

Krajowy motorower typu "Komar" jest pojazdem niezawodnym pod względem mechanicznym, natomiast wiele do życzenia pozostawia jego instalacja elektryczna. Np. sygnał dźwiękowy (typu SAS 3-3V) po krótkim okresie eksploatacji przestaje działać z powodu złego styku baterii zasilających, których elektrody nawet lekko zanieczyszczone stawiają zbyt duży opór dla prądu.



Silniczki przyczepne do rowerów

01 listopad 2018 o jednośladach
Administrator

Written by

Silniczki przyczepne do rowerów


JAN MAZURKIEWICZ

W maju ubiegłego roku zamieściliśmy w Przysposobieniu Rolniczym artykuł omawiający sprawę zdobycia prawa jazdy i motocykla lub jakiegokolwiek bądź innego pojazdu.
Przez ten rok zapewne niektórzy z Czytelników już zdobyli prawa prowadzenia, a może i same pojazdy, a nadto zmieniła się sytuacja na rynku. pojazdów jest więcej, większa jest ich różnorodność, wiele pojazdów można kupić bez talonów.
Postaramy się więc w paru krótkich artykułach zaznajomić Czytelników z naszym sprzętem motoryzacyjnym.



Motocyklowa jazda w terenie

01 listopad 2018 o jednośladach
Administrator

Written by

Motocyklowa jazda w terenie

Jedną z podstawowych cech motocykla, które będą nas interesowały przy jeździe w terenie będzie jego ciężar. Im lżejszy motocykl tym łatwiej będzie nam go podnieść lub postawić gdy się wywróci, można również podeprzeć się noga i wykonać gwałtowny skręt. Mały ciężar jest natomiast Wadą podczas poruszania się pojazdu po szosie o złej nawierzchni i z dużą prędkością.
Drugą ważną cechą motocykla terenowego jest właściwa zależność między sumą tracona na opory toczenia, opory powietrza a krzywą przebiegu mocy silnika.



Dodatkowe wyposażenie motoroweru Komar

01 listopad 2018 o jednośladach
Administrator

Written by

Dodatkowe wyposażenie motoroweru Komar

Nasz krajowy motorower Komar jest bardzo popularny, a to zarówno dzięki swojej cenie, jak niewielkiemu ciężarowi oraz dobrej jakości materiałów i precyzyjnemu wykonaniu podzespołów. Nic więc dziwnego, że każdy z użytkowników tych motorowerów, których jest coraz więcej, stara się dodatkowo wykorzystać swój pojazd, aby jak najbardziej odpowiadał jego potrzebom.



Budowa i działanie sprzęgła odśrodkowego

01 listopad 2018 o jednośladach
Administrator

Written by

Sprzęgło odśrodkowe i jego działanie.

Składa się ono z kosza 1 (rys. 10-9) znitowanego z kołem zębatym i zabieraka 2 połączonego wielokarbowo z wałem korbowym silnika. Zabierak składa się z trzech uchylnych segmentów połączonych ze sobą ogniwkami 8 i ściągniętych sprężynkami 5. Na część walcową segmentów przyklejona jest wykładzina cierna, która spełnia tę samą rolę co tarcze cierne w sprzęgle normalnym. Całość pracuje tak samo jak normalne sprzęgło w kąpieli olejowej.



Mopedy

01 listopad 2018 o jednośladach
Administrator

Written by


Moped
Produkcja mopedów w 1956 roku we Francji osiągnęła ponad 78°% łącznej produkcji pojazdów jednośladowych a w RFN 74%.
Co złożyło się na ten "szał mopedowy" skoro jego przodek - rower z silniczkiem przyczepnym, - nie zdobył sobie uznania?



Komar Sport i Pegaz - "Krok naprzód".

01 listopad 2018 o jednośladach
Administrator

Written by

Komar 3 i Komar - Sport

Pisaliśmy niedawno w tym dziale o sprowadzonych z CSR jednośladach. Obecnie zajmiemy się pojazdami klasy 50 cm3, produkowanymi już przez Zakłady w Bydgoszczy. Są to dwa typy motorowerów: "Pegaz" 700 i "Komar-Sport" oparte w zasadzie o pojazd podstawowy "Komar" 2350. Daleko posunięta unifikacja z poprzednimi modelami pozwoliła na utrzymanie ceny sprzedaży w realnych granicach.
Do nowości technicznych w "Pegazie" można zaliczyć sprzęgło automatyczne, regulowaną kierownicę oraz mniejszą średnicę kół. Podwyższenie mocy z 1',4 do 1,7 KM nie da dużych zmian w przyśpieszeniach, ale czas przejazdu z jednej wielkomiejskiej ulicy na drugą jest często taki sam, jak dużym samochodem osobowym.



Dlaczego czekamy??- Silnik rowerowy RS

01 listopad 2018 o jednośladach
Administrator

Written by

Dlaczego czekamy???
Gdy w "Horyzontach" ukazała się wiadomość o polskim silniczku rowerowym, zbudowanym przez inż. Jana Wernera w czasie okupacji hitlerowskiej - poczęły wkrótce krążyć pogłoski że silniczek ten został odbudowany przez konstruktora obecnie profesora Politechniki Łódzkiej i dziekana Wydziału Mechanicznego. Chcąc przekonać się o prawdzie udałem się do Łodzi, by odwiedzić profesora Wernera. Gdy zbliżałem się do pięknych zabudowań Politechniki, omal nie zostałem przejechany przez młodego rowerzystę, jadącego na rowerze z silniczkiem.
Czyżby...?