Gaźnik GM16F

10 grudzień 2023 Gaźnik GM16F
Administrator

Written by

Gaźnik GM16F

Jest to modernizacja gaźnika GM12F1
Gaźniki te docelowo miały zastosowanie z silnikami o mocy 2-2,2KM. które na rynku polskim oficjalnie nie występowały.
Możliwe że stosowano je w sporcie motorowym lub w silnikach eksportowych. Były dostępne w handlu.



Gaźnik GM13F

10 grudzień 2023 Gaźnik GM13F
Administrator

Written by

Gaźnik GM13F

Jedna z odmian gaźników seri GM.
Gaźnik typu GM13F o średnicy gardzieli 13 mm. Główna dysza paliwowa 0,55 mm. Filtr powietrza suchy.
Tłumik szmerów ssania konstrukcji plastikowej.
Gaźnik stosowano w silnikach 019 które miały moc zwiększoną do 2,5KM.

Producent: Fabryka Osprzętu Samochodowego "Polmo" w Łodzi
Lata produkcji: 1975-80
Gaźnik montowano w silnikach 019 ,

Gaźnik GM13F

Dane techniczne:
Gaźnik:
Poziomy typu GM13F.
Średnica komory mieszania/Średnica przelotu - 13 mm
Dysza główna paliwowa ccm H2O/min - 55
Dysza główna biegu jałowego ccm H2O/min - 25
Średnica rozpylacza - 2,05H8 mm
Iglica przepustniy średnica końca wysokość stożka - 1,5/13 mm
Zawieszenie iglicy przepustnicy licząc nacięcia od góry iglicy - 3
Kąt ścięcia przepustnicy - 30/4
Poziom paliwa w komorze pływakowej mierzonej od górnej krawędzi komory pływakowej - 20+1 mm



Jeśli podoba Ci się moja działalność możesz postawić mi wirtualną kawę:
Postaw mi kawę na buycoffee.to



Gaźnik GM12F

10 grudzień 2023 Gaźnik GM12F
Administrator

Written by

Gaźnik GM12F

Jest to następca gaźnika G12/G12A
Został wprowadzony w 1968 roku i pierwotnie stosowano je z silnikami S38B4.
Z uwagi na zupełnie inne mocowonie (za pomocą 2 śrób) niż dotyczas (obejma) silniki miały zmienione cylindry i kruciec ssania przystosowany do tych gaźników.
Śruba położenia przepustnicy - zamontowana poziomo- inaczej niż w poźniejszych wersjach np GM12F1.

Producent:Fabryka Osprzętu Samochodowego „Polmo” w Łodzi
Lata produkcji: 1968-70?
Gaźnik montowano w silnikach 010, S38B4 ,


Dane techniczne:
Gaźnik:
poziomy typu GM12F.

Średnica komory mieszania/Średnica przelotu - 12 mm
Dysza główna paliwowa (przepustowość wody w ciągu 1 min)ccm/H2O - 40
Dysza wolnych obrotów (przepustowość wody w ciągu 1 min)ccm/H2O -25
Średnica rozpylacza - 2,05H8 mm
Iglica przepustniy średnica końca wysokość stożka - 1,5/13 mm
Zawieszenie iglicy przepustnicy licząc nacięcia od góry iglicy - 30/4
Kąt ścięcia przepustnicy - 2
Poziom paliwa w komorze pływakowej mierzonej od górnej krawędzi komory pływakowej - 20+1 mm



Prasa o gaźnikach: Gaźniki o przelotach CP 8-13 Mają przelot okrągły a gaźniki o przelotach 14 — 16 mają przelot prostokątny tak dobrany, że pole przekroju prastokątnym odpowiada polu koła o średnicy odpowiednio 14, 15. 16 mm. Możliwość wykonanie gaźników o różnych przelotach z tej samej konstrukcji jest dużym uproszczeniem technologii. Oprócz będącego już w produkcji gaźnika GM12F o przelocie m 12 mm w roku 1970 ukażą się dwa dalsze gażniki tzn. GMO8F o przelocie i 8 mm i gaźnik GM16F o przelocie prostokątnym, odpowiadającym przelotowi koła średnicy 16 mm. Gaźniki GMO8F o przelocie 8 przeznaczone są do, silników o mocy 0,8 — 1 KM i pojemności 50 cm" przy czym prędkość max. mopedów z tymi silnikami wynosi 30 km/h Gaźniki GM12F o przelocie 12mm przeznaczone są do silników o mocy 1,4 KM i pojemności 50 cm' przy czym prędkość max. mopedów z tymi silnikami wynosi 40 km/h. Gaźniki GM16F o przelocie 16 mm przezaczane są do silników o mocy 2-2,2 KM o pojemności 50 cm', przyczym prędkość max. mopedów z tymi silnikami wynosi 50 km/h. Nie należy jednak wyciągać stąd wniosku, że wystarczy zmienić gaźnik w silniku by uzyskać lepsze osiągi. Regulacja gaźnika i parametry silnika są razem dobierane i tyłko łącznie dają określone osiągi. Zasadnicza konstrukcja gaźników nie ulega zmianie dane uwagi odnośnie konstrukcji, działania i ekscytacji odnoszą się do tych odmian gaźników jak i po zmianach.


Jeśli podoba Ci się moja działalność możesz postawić mi wirtualną kawę. Środki przeznaczę na utrzymanie serwerów i dalszy rozwój strony.
Postaw mi kawę na buycoffee.to



Silnik Dezamet E50 prototyp

05 grudzień 2023 Motorowerowe prototypy
Administrator

Written by

Silnik Dezamet E50 prototyp

Silnik opracowany przez Przedsiębiorstwo Konstrukcyjno-Badawcze PRO-MO SP Z.0.0. z Krakowa, pawdopodobnie przy udziale Politechniki Krakowskiej.
Główny konstruktor to dr. hab W. Mitianiec.
Prace nad silnikiem trwały na pewno w 1997r.



Gaźnik GM08F

10 grudzień 2023 Gaźnik GM08F
Administrator

Written by

Gaźnik GM08F

Gaźnik o zmniejszonym przelocie do 8mm, przeznaczone były do silników o mocy 0,8 - 1 KM i pojemności 50 ccm.
Zakładana prędkość max. motorowerów z tymi silnikami wynosi 25- 30 km/h w zaleznosci od wersji i przepisów danego kraju.
Tego typu silniki były oferowane przez Dezamet na eksport.
Gaźniki były także dostępne na rynku polskim.



Silnik Dezamet model 003

11 listopad 2023 Motorowerowe serii "0"
Administrator

Written by


Silnik Dezamet model 003

Silnik Dezamet model 003 to kolejna odmiana popularnego silnika S38ZB4.
Zmiany polegały olegały one na zastosowaniu pokryw:



Silnik Dezamet model S-38 B4

11 listopad 2023 Motorowerowe serii S-38
Administrator

Written by

Silnik Dezamet model S-38 B4

Jest to zmodernizowana wersja silnika S 38B.
W silniku zastosowano nowy gaźnik typu GM12F z mocowaniem na dwie śruby - spowodowało to także zmianę cylindra z króćcem ssącym przystosowanym pod nowy gaźnik. Zmieniono sprzęgło na nowe trzybolcowe.
Pozostałe parametry pozostały takie same. Nadal rozruch silnika za pomocą pedałów.



Silnik Dezamet model S-38ET

14 sierpień 2023 Motorowerowe serii S-38
Administrator

Written by


Silnik Dezamet model S38 ET

Silnik opracowany na bazie silnika S38B. Prawdopodobnie silnik ten został opracowany z myślą o eksporcie do krajów tropikalnych i dlatego zastosowano inny cylinder o większym użebrowaniu poprawiającym chłodzenie.
Obniżono stopień sprężania i moc silnika do 1,2 KM.



Silnik Dezamet model 023

30 czerwiec 2024 Motorowerowe serii "0"
Administrator

Written by

Silnik Dezamet model 023
Poniższy tekst nie wyczerpuje tematu.

Najbardziej popularny i zaawansowany silnik z serii 0. Potocznie (jak jego poprzednik 017) nazywany "kwadraciakiem".
Jest rozwinięciem silnika typu 017, główną różnicą wobec poprzednika jest zmiana biegów dźwignią nożną, przez prosty zmieniacz biegów zamiast rączki pokrętnej na kierownicy. Silnik w dalszym ciągu bazował na rozwiązaniach technicznych silnika S38B i pochodnych.

Silnik w trakcie produkcji przechodził zmiany konstrukcyjne, poniżej lista wybranych:



Silnik Dezamet model 017

31 lipiec 2022 Motorowerowe serii "0"
Administrator

Written by

Silnik Dezamet model 017

Silnik nowej serii "0" tzw. "kwadraciak. Sama konstrukcja i podstawowe rozwiązania silnika nie różniły się od silników serii S38B i pochodnych.
Silnik posiadał rozruch nożny za pomocą "kopniaka". Sprężyna rozruchu nożnego znajdowała się wewnątrz karterów.