Rowerowe
3 w tej kategorii




Silnik Rowerowy Dezamet 029

01 listopad 2018 Rowerowe
Administrator

Written by

Dezamet -Silnik rowerowy 029

Idea konstrukcji i produkcji silnika rowerowego powstała w Dezametowskim dziale konstrukcyjnym gdzieś pod koniec lat 80-tych.
Pierwotnym założeniem była budowa silnika montowanego na kole przednim. Wykonano dokumentację i pierwsze prototypy. Jak wynika z informacji pana Krzysztofa Pawełczaka który był wówczas szefem prototypowni , wstępne badania trakcyjne ukazały szereg wad tak technicznych jak i użytkowych tej konstrukcji.(podobnych jak w Gnomie). Młodzi konstruktorzy ich nie znali.
Po pewnym okresie zastoju w pracach nad silniczkiem spowodowanym min. uruchamianiem produkcji Stelli powrócono do pomysłu.
W nowo podjętych działaniach nad silnikiem pan Krzysztof Pawełczak brał dość czynny udział. Pierwszym pomysłem w odbudowie idei było przeniesienie silniczka nad koło tylne i położenie poziomo osi cylindra. Pozwoliło to na dość płaskie upakowanie jego elementów. Innym bardzo ważnym nietypowym rozwiązaniem był rozruch silnika i "gumowe sprzęgło" pozwalające na zatrzymanie roweru bez gaszenia silnika, a następnie płynne rozpoczęcie jazdy.
W silniku tym zastosowano rozwiązania konstrukcyjne oraz technologiczne nie stosowane w Polsce i bardzo rzadko w tych latach w świecie; pokrywy silnika były kształtowane podciśnieniowo, zbiornik paliwa i obudowa filtra powietrza wykonywana metodą rozdmuchu z tworzywa Hostalen- tworzywa antystatycznego sprowadzanego z Niemiec. Sterowanie wlotem mieszanki przy pomocy zaworu membranowego bezpośrednio do skrzyni korbowej. Układ zapłonowy elektroniczny, bezstykowy firmy Phelon, którego wirnik był dmuchawą chłodzącą silnik. Napęd ze sprzęgła na rolkę był przenoszony gumowym paskiem zębatym. Powyższe pozwoliło na skonstruowanie silnika lekkiego i cichego o dość dobrych parametrach.

Prawdopodobnie w oparciu o dokumentację tego silnika Przedsiębiorstwo Handlowo-Remontowo-Produkcyjne "Krupet" produkuje nadal w okolicach Dębicy swoje silniczki które oznacza 030.

Dane techniczne:
silnik dwusuwowy, jednocylindrowy chłodzony powietrzem
- pojemność 30 ccm
- moc okm 0,5 kW
- masa 7 kg
- rodzaj paliwa: mieszanka E95 + olej Castrol TTS, Mobil Extra 2T lub Miksol S
- pojemność zbiornika do 1,2 litra
- prędkość użytkowa do 25 km/godz
- rozruch od tylnego koła roweru poprzez rolkę napędową
- silnik posiada automatyczne sprzęgło umożliwiające zatrzymanie roweru poprzez "zmniejszenie gazu" i ruszenie z miejsca przez "dodanie gazu"
- silnik może być opuszczany na koło tylne i odpalany w czasie jazdy, bez odrywania rąk od kierownicy





Silnik rowerowy Gnom

01 listopad 2018 Rowerowe
Administrator

Written by

Silnik rowerowy Gnom R01

Silnik Gnom powstał w czasach gdy nasza polska motoryzacja dopiero sie rozwijała. Miał on pomóc robotnikom i młodzieży w szybszy, tańszy i mniej meczący sposób dostac sie do zakładów pracy i szkół.
Konstrukcja silnika zajmował sie m.in. inż. Zdzisław Haman, mający również swój wkład w konstrukcję silnika SM01 do Rysia. Konstrukcja silnika nie była szczytem nowoczesności i zbliżona parametrami technicznymi do innych silników rowerowych z tego okresu.
Silnik Gnom jest dokładną, poza paroma szczegółami, kopią silnika rowerowego Solex. Układ napędu przedniego koła rolką jest jednak najprostszy konstrukcyjnie i co za tym idzie najtańszy.



Prototyp silnika rowerowego RS

01 listopad 2018 Rowerowe
Administrator

Written by

Silnik rowerowy RS

Pierwsze plany konstrukcji silnika wykonał prof. Jan Werner przy pomocy inż. Wacława Cywińskiego juz w czasie okupacji. Niestety cała dokumentacja techniczna zaginęła w zawierusze wojennej.
Koncepcja odtworzenia tego silniczka powstała w grudniu 1951r.a już 16 stycznia 1952r. zostały podjęte pierwsze prace projektowe, w czym brała także czynny udział Politechnika Łódzka. Już po 101 dniach silnik został uruchomiony po raz pierwszy, a 111 dnia odyła się pierwsza jazda próbna.
Silniczek miał dosyć ciekawą prostą konstrukcję. Przeniesienie napędu odbywało się za pomocą rolki napędzającej koło przednie.



Szukaj na Jacomoto

Kalendarz

« September 2021 »
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30