Ubytek wody z elektrolitu, będący następstwem odparowania szczególnie intensywnego w okresie letnim.
Uzupełnić poziom (5 – 10 mm powyżej górnej krawędzi płyt) wodą destylowaną, a nie elektrolitem, bo grozi to zwiększeniem gęstości elektrolitu, co prowadzi do zasiarczenia ogniw, zniszczenia przekładek i obniżenia trwałości akumulatora. Nie należy "na wszelki wypadek" nalewać parę kropel wody destylowanej więcej - gdyż na pewno ten nadmiar zostanie w krótkim czasie wyrzucony z akumulatora.
-Intensywne „gazowanie" ogniw będące wynikiem przeładowania akumulatora prądnicę; prąd przez rozkłada wówczas wodę w elektrolicie na tlen wodór, które ulatniają się przez otwory wentylacyjne w korkach wlewowych, obniżając poziom elektrolitu
Obniżyć napięcie ładowania prądnicy przez właściwą regulacje regulację regulatora prądnicy. Gdy wszystkie światła motocykla są wyłączone, napięcie nie powinno być wyższe niż 7.5 V. Uzupełnić poziom elektrolitu.
-Wypryskiwanie elektrolitu przez korki wlewowe wskutek niewłaściwego zamocowania akumulatora np. bez gumowych podkładek spowodowane wpadaniem akumulatora w rezonans z drganiami silnika, przenoszonymi przez ramę.
Przy mocowaniu akumulatora założyć podkładkę amortyzująca sprawdzić, po uruchomieniu silnika, czy akumulator nie wpada w rezonans z drganiami silnika. Tak długo dobierać wkładkę, aż drgania zmaleją do tego stopnia, że nie będą powodować wyprysków elektrolitu.
Wylanie elektrolitu z ogniw po przewróceniu lub pochyleniu motocykla.
Nie przewracać motocykla!
Uzupełnić poziom elektrolitem, nie wodą destylowaną, gdyż obniżyłoby to gęstość elektrolitu, a więc pojemność i napięcie akumulatora
UWAGI PRZY OBSLUDZE AKUMULATORA
Nie stosować wody innej jak destylowana, gdyż nawet czysta woda przegotowana zawiera szkodliwe związki chemiczne.
Miejsca zwilżone rozlanym elektrolitem należy jak najszybciej zasadowym przemyć roztworem (soda, amoniak). Należy pilnie baczyć, aby ani kropla amoniaku nie dostała się do wnętrza akumulatora.
Do akumulatora z odkręconymi korkami wlewowymi nie należy zbliżać się z otwartym promieniem (zapałki, świece) ze względu na niebezpieczeństwo wybuchu.
Podczas kontrolowania poziomu trzeba też przy okazji sprawdzić, czy otwory odpowietrzające w korkach wlewowych nie są zatkane.
Niezbędne jest też każdorazowe oczyszczenie końcówek akumulatora jak też zacisków przewodu plusowego i minusowego.
Mocując akumulator na swoim miejscu w pojeździe jeszcze raz przekonajmy się, czy prawidłowo połączyliśmy jego bieguny. Czy plus połączono z plusem, a minus z minusem?
Przyjmijmy jako zasadę: Sprawdzenie poziomu przeprowadzamy elektrolitu każdorazowo przy kontroli poziomu oleju czy ciśnienia ogumienia.
Art powstał przy pomocy
Mikołaja Sołomachy.
Jeśli podoba Ci się moja działalność możesz postawić mi wirtualną kawę: