Akumulatory i ogniwa

18 listopad 2023 Written by o samochodach 239



W codziennym życiu zachodzi często potrzeba uniezależnienia się od sieci elektrycznej lub korzystania z energii elektrycznej tam, gdzie jej nie ma. Do tego służą specjalne urządzenia zwane akumulatorami i ogniwami. Najczęściej używa się akumulatorów w samochodach lub w niektórych motocyklach. Stosuje się akumulatory i ogniwa w bateryjnych. radioaparatach, w latarkach kieszonkowych oraz różnych urządzeniach przemysłowych. Kilka, kilkanaście lub więcej ogniw akumulatorów połączonych zespoły, zwane bateriami, używamy także w tych gospodarstwach, które korzystają z własnej elektrowni wiatrowej.
Co to jest akumulator?
Jest to urządzenie, w którym w większym lub mniejszym naczyniu ze szkła, ebonitu, celuloidu lub metalu, żnie od rodzaju akumulatora, znajdują się specjalnie - wykonane i odpowiednio między sobą połączone płyty. Przy czym płyty te - a są ich dwa rodzaje - oddzielone, czyli izolowane od siebie, w akumulatorze nazywamy elektrodami. Płyty są zalane specjalnym ; płynem, zwanym w akumulatorach i ogniwach elektrolitem. Płyn może być kwasem lub ługiem, zależnie od iwy akumulatorów. Naczynie akumulatora jest z wierzchu przykryte pokrywą, przez którą wychodzą a bolce przytwierdzone do elektrod, a połączone z zaciskami. Są to tak zwane bieguny, z których jeden jest (+), drugi - ujemny (-). Akumulator ma zdolności zarówno gromadzenia, jak magazynowania energii elektrycznej. Gdy akumulator przyłączymy odpowiednimi elektrodami poprzez zaciski biegunów do sieci prądu stałego o odpowiednim napięciu, wówczas zaczną następować w nim zmiany, nazywamy procesem chemicznym. Po pewnym w wyniku tych procesów akumulator zostanie "naładowany". Jeżeli do takiego naładowanego akumulatora przyłączymy odbiornik, np. odpowiednią żarówkę, będzie ona -świecić, ponieważ akumulator zacznie oddawać jej orgię elektryczną uprzednio zmagazynowaną.
W praktyce spotykamy się z dwoma zasadniczymi rodzajami akumulatorów: z akumulatorem kwasowym i akumulatorem ługowym. Nazwy te pochodzą przede wszystkim od rodzaju elektrolitu, jaki w każdym z tych akumulatorów się znajduje.
Ładowanie i wyładowywanie
Najprostszy i najczęściej spotykany, nie tylko w elektrowniach wiatrowych, ale w samochodach i motocyklach, akumulator kwasowy składa się z dwóch płyt ołowianych, zanurzonych w rozwodnionym kwasie siarkowym. Po dołączeniu elektrody dodatniej akumulatora do bieguna dodatniego (-I-) sieci prądu stałego, a ujemnej do bieguna ujemnego (—), w akumulatorze będą następowały wyżej wspomniane zmiany chemiczne. Płyty będą zmieniały swoją barwę. Elektroda dodatnia przyjmie barwę brunatną, a ujemna - szarą. Płyn zaś także będzie zmieniał gęstość. Zjawiska te wskazują na ładowanie akumulatora, to znaczy, że akumulator gromadzi elektryczność. Po pewnym czasie z płynu akumulatora zaczną wydzielać się pęcherzyki gazu, przypominające gotowanie się wody. Gdy to „gotowanie" stanie się silniejsze, należy ładowanie przerwać, gdyż akumulator został załadowany. Naładowany akumulator przyłączony do jakichś odbiorników, żeby je zasilał (na przykład, gdy dostarcza on prądu do odpowiednich żarówek oświetleniowych lub do lamp w odbiorniku radiowym), zacznie się wyładowywać, czyli oddawać elektryczność, którą uprzednio nagromadził. W akumulatorze powstają znowu zmiany chemiczne, przy czym zmiany te przebiegają w odwrotnej kolejności niż przy ładowaniu. Przy wyładowywaniu elektrody zmieniają swoją barwę odwrotnie, to znaczy: dodatnia szarzeje, a ujemna zabarwia się nieco na brunatno, a gęstość elektrolitu staje się mniejsza niż w naładowanym. Do mierzenia stopnia naładowania akumulatora służy przyrząd, który określa gęstość elektrolitu, zwany areometrem. Jest on podobny do laktometru, określającego ilość tłuszczu w mleku i opiera się na tych samych zasadach działania.
Michał Różycki


Jeśli podoba Ci się moja działalność możesz postawić mi wirtualną kawę:
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Last modified on czwartek, 21 grudzień 2023 23:07

Related items

Please publish modules in offcanvas position.