
PODWOZIE — rozstaw osi 1150 (1175 mm); całkowita długość pojazdu - 1750 mm (1801+ mm); całkowita szerokość pojazdu 600 mm; wznios rączek kierownicy - 950 mm; wznios siodła - 850 mm; prześwit -160 mm; naj-mniejszy promień skrętu w ;Lewo i w prawo - 1750 mm; rama - rurowa spawana; sprzęgle — mokre, wielotarczowe, korkowe; skrzynka przekładniowa - zblokowana z silnikiem; ilość biegów 2; przełożenie - 1,325 - I,55 (3,08-1,68); zmiana biegów -a pokrętną rękojeścią; zawieszenie kola przedniego - krótki wahacz pchany; zawieszenie kola tylnego - sztywne; napęd tylnego kola - łańcuch 1.2 x 4,88 - 106 ogniw przełożenie skrzynka przekładniowa; tylne ko t,54; wymiary obręczy kół — 23; wymiary ogumienia 23x2, 125 lub ;3x2x2,225; hamulce - szczękowe.
INSTALACJA ELEKTRYCZNA — napięcie znamionowe — 6V; rodzaj zapłonu — iskrownikowy; świeca — MI4x 1,25 — 225 wg Boscha; prądnica 6V16W (ZELMot 011); oświetlenie pojazdu - reflektor przedni; 15W 15W, światło tylne 1,5 W; sygnał — dźwiękowy — dzwonek.

Pierwszych pięć Komarów nowej wersji poddano już jazdom kontrolnym w różnych warunkach drogowych. Jeźdźcy fabryczni przebyli na nich 10.000 km - wzdłuż i wszerz Polski. Zebrane uwagi pozwolą na sformułowanie postulatów, których większość skierowana będzie pod adresem kooperatorów. Fabryka próbuje również przekonać wytwórnię w Dęba o konieczności uwzględnienia w silnikach S-38 sprzęgła odśrodkowego (bezwładnościowego). upraszczającego ruszanie z miejsca jedynie przez zwiększenie obrotów za pośrednictwem dodawania gazu. Czy ten słuszny postulat wzięty zostanie pod uwagę - jeszcze nie wiemy. W każdym razie warto dążyć do takiej zmiany. gdyż z mopedów korzysta głównie młodzież przesiadająca się z rowerów i nie mająca najczęściej elementarnego przygotowania w zakresie obsługi. Do takiego prostego wniosku dawno doszły wytwórnie francuskie czy niemieckie produkujące wyłącznie mopedy ze sprzęgłem automatycznym. Zresztą o względach bezpieczeństwa myślą również konstruktorzy Komara. Ulepszony model najprawdopodobniej nie będzie rozwijał większej szybkości niż 40 km/godz.- co godne jest odnotowania My również jesteśmy za tym aby pojazdy bliskiego zasięgu nie traciły charakteru roweru, nawet z chwilą dodania dodatkowego źródła napędu. Wspominając o przygotowaniu nowego Komara, ograniczyliśmy się tyko do informacji zgodnych w treści z opinią fabryki. W uzupełnieniu podajemy, te w roku bieżącym fabryka planuje wypuszczenie na rynek 25.000. sztuk Komarów, a więc 100% więcej niż w roku ubiegłym, zaś w następnej pięciolatce - po 150 000 rocznie(.). Będzie to możliwe po wybudowaniu projektowanego nowego zakładu. O Komarze, jego zaletach i wadach. napiszemy nieco obszerniej już z własnymi uwagami, po redakcyjnych badaniach drogowych. (tutaj kolejny art. o Komarze 231)>
tekst i foto WIKTOR BILYX
Jeśli podoba Ci się moja działalność możesz postawić mi wirtualną kawę: