W 1985 roku zaprezentowano prototypowy silnik wraz z prototypem motoroweru Romet Chart 210. Był to dokładnie ten sam silnik jaki jest na rysunkach z lat 1982/1983. Na zdjęciach z tego prototypu można zauważyć, że dźwignia zmiany biegów oraz dźwignia rozrusznika pochodzi z innych silników (np. 023, wielokarb "drobny frez").
Do 1987 roku zmieniono kształt zewnętrzny silnika na bardziej "kanciasty" dostosowywując go do ogónej poprawionej sylwetki motoroweru, zmodyfikowano sprzęgło (co zmodyfikowano?). W silniku zastosowano sprzęgło 3-tarczowe, skrzynię biegów o 3 przełożeniach oraz zapłon elektroniczny który współpracował z modułem Telpodu (GL-133) oraz cewką zapłonową, tzw. butelkową. Zastosowanie takiego zapłonu opartego na elektronicznym przerywaczu, zamiast tradycyjnego platynkowego, znacznie ograniczyło awaryjność zapłonu jednak powodowało wyższe koszty produkcji.
Również w 1987 roku wyprodukowano 1000 egzemplarzy Charta, (prawdopodobnie i tyle silników) następnie produkcja silnika trwała od 1988 do (oficjalnie) 1994 roku kiedy wyprodukowano ostatiniego Charta 210. Jednak historia tego silnika nie zakonczyła się w tym momencie. Gdy pod koniec lat 90 zdecydowano sie naprodukcję nowego polskiego motoroweru przez Zakłady Dezamet w Nowej Debię silnik ten znalazł się w 1998 roku w motorowerze Dantom GXF 50 Lux. Ciekawostką silnika montowanego w tym motorowerze była instalacja 12V. Niestety w1999 roku wraz z zkonczeniem produkcji Dantoma silniki te przestano ostatecznie produkować.Prawdopodobnie na tym zakończyła się kariera tego silnika, wraz z upadkiem oddziału ZMD zajmującego się produkcją silników, oraz później Bernard Motor Parts (BMP). Na przestrzeni lat, w trakcie produkcji Charta, znane jest kilka modyfikacji silnika, które jednak są zmianami nieznacznymi, np. zastosowanie wymiennej płetwy wałka zdawczego (płetwa napędzała napęd licznika). Pod koniec produkcji Charta (także w Dantomie) stosowano obudowy sprzęgła i zapłonu malowane na czarno z polerowanymi napisami. W 1989 roku montowano gaźniki Bing 1/14/206 typ SRE z powodu braku gaźników krajowych (14MC produkcji FOS).
Znana jest także wersja silnika 027 zastosowana w Motorydwanie produkcji Dezamet, w której zmieniono przełożenie wał-kosz sprzęgłowy na mocniejsze, prowadzenia wodzika w krzywce oraz kółka krzywki. Ostatnie dwie modyfikacje spowodowały zmianę zazębiania biegów z 1-N-2-3 na N-1-2-3.
Można śmiało powiedzieć, że ta przemyślana (choć niestety dosyć poźno wprowadzona do produkcji) konstrukcja silnika Dezamet 027 czyni go praktycznie bezawaryjnym, bezobsługowym i najbardziej udanym silnikiem motorowerowym produkcji Zakładów Metalowych Dezamet w Nowej Dębie.
Lata produkcji: 1987-1994 oraz 1998-1999
Silnik montowano w motorowerach:
Romet Chart 210, 211, Dezamet Dantom GXF50 Lux, Dezamet Motorydwan, oraz pojeździe inwalidzkim Dezamet 755 Norka
Tekst powstał dzięki Mikołajowi Burdajewiczowi.
Prototyp silnika Dezamet 027
Zdjęcia udostępnione dzięki właścicielowi sklepu z częściami Motokam
Silnik Dezamet 027 z gaźnikiem 14MC
Silnik Dezamet 027 z gaźnikiem Bing 1/14/206 typ SRE
Silnik Dezamet 027 w wersji 12V gaźnik Bing z motoroweru Dantom
Widać zaślepione wyjście linki licznika.
Silnik 027.4 w wersji 70cm3 z pojazdu Motorydwan
Silnik w wersji z wymuszonym opływem powietrza i rozruchem nożnym.
Zdjęcia udostępnione dzięki właścicielowi sklepu z częściami Motokam
Silnik Dezamet 027 z gaźnikiem 14MC
Silnik Dezamet 027 z gaźnikiem Bing 1/14/206 typ SRE
Silnik Dezamet 027 w wersji 12V gaźnik Bing z motoroweru Dantom
Widać zaślepione wyjście linki licznika.
Silnik 027.4 w wersji 70cm3 z pojazdu Motorydwan
Silnik w wersji z wymuszonym opływem powietrza i rozruchem nożnym.