Karpaty 4 z silnikiem Dezamet

11 sierpień 2023 Written by Dezamet 864

Karpaty 4 z silnikiem Dezamet 023

LMZ-2.163 Karpaty-4 - ten model ukraińskiego motoroweru z polskim silnikiem Dezamet Typ 023
Wieloletni dostawca silników dla Lwowskich Zakładów Samochodowych (LMZ), litewska fabryka Vairas, do 94 roku ograniczyła dostawy i znalazła się na skraju bankructwa. Lwowska fabryka motocykli została zmuszona do pilnego poszukiwania alternatywnego silnika do swoich motorowerów.
Jako nowego dostawcę wybrano polskiego producenta zakłady Dezamet SA. Niestety do montażu silników Dezamet Typ 023 konieczna była całkowita zmiana ramy, ponieważ łańcuch napędowy polskiego silnika znajduje się po lewej stronie, a nie po prawej, jak w poprzednim litewskim silniku. Konieczne było również dokonanie innych zmian. Ten nowy model otrzymał indeks LMZ-2.163 i nazwę Karpaty-4.
Początkowo do Lwowa przyjechała partia 200 silników, za co zakład odpłacił się na zasadach barteu dostawą 400 części podwozia.Przesłane na Ukrainę silniki były w wiekszości wyposażane w zapłon elektroniczny oraz część silników posiadała gaźnik BING
W rezultacie Karpaty-4 dla LMZ okazały się zbyt drogie, a sam silnik Dezamet 023 miał pojemność 50 cm3 i moc 2 KM, choć był trochę lepszy od litewskiego V501M, radykalnie nie zmienił charakteru lwowskich motorowerów. Na dodatek kupujący bardzo chłodno przyjęli drogi motorower Karpaty-4 i ten model nie mógł uratować LMZ przed bankructwem. W sumie wyprodukowano 300 motorowerów LMZ-2.163 Karpaty-4, po czym zaprzestano zakupu silników od Dezametu. LMZ-2.163 Karpaty-4 był ostatnim motorowerem lwowskiej fabryki motocykli. W 1998 roku LMZ zbankrutowało i zaprzestało produkcji motorowerów.
Do dziś na Ukrainie zachowało się zaledwie kilka egzemplarzy Karpat-4.
Jeden z nich znajduje się w kolekcji Olega AC.
Jednak to nie koniec historii - na bazie przysłanych z Ukrainy ram do motorowerów Karpaty zbudowano w Polsce nieznaną bliżej ilość (prawdopodobnie 400 ) motorowerów z polskim silnikiem 023 (w wersji z iskrownikiem) i jego osprzętem- min. polskimi tłumikami. Si Prawdopodbnie złożono je w Dezamecie. Niestety więcej informacji na tę chwilę nie posiadamy.
Lata produkcji 1994-1995.


Karpaty 4 wersja ukraińska
Motorower z kolekcji Olega AC.


Karpaty 4 wersja polska
Dane techniczne:
Silnik:
Typu 023 produkcji Dezamet jednocylindrowy dwusów z przepłukiwaniem zwrotnym, chłodzony powietrzem. Pojemność skokowa 49,8 ccm, średnica cylindra 38 mm, skok tłoka 44 mm, stopień sprężania 8. Moc 1,25 kW przy 4700 obr/min. Maks moment obrotowy 2,9 Nm przy 3500 obr/min
Gaźnik:
poziomy typu GM12F2
Sprzęgło:
dwutarczowe mokre ze sprężyną centralną
Skrzynia biegów:
Dwubiegowa, zmiana biegów nożna.
Napęd:
Łańcuch rolkowy 12,7x7,75x4,88 o 84 ogniwach.
Podwozie:
Rama rurowa, zawieszenie przednie teleskopowe, zawieszenie tylne na wahaczu wleczonym i amortyzatorach teleskopowych
Długość całkowita - 1475 mm, szerokość - 610mm, wysokość - 990mm wysokość siedzenia 720mm. Malowane w kolorach: czerwony, niebieski żółty
Koła:
wykonane ze stopu aluminium, ogumienie 9x21/2'
Hamulce:
bębnowe na oba koła o średnicy bębnów 97,5 mm
Instalacja elektryczna:
Iskrownik bezstykowy, świeca F80, 5W. lub iskrownik prądnica
Pojemności:
zbiornik paliwa 4,7 l
Ciężar:
52 kg
Dopuszczalne obciążenie 100kg
Zużycie paliwa:
2,0 l/100 km
Last modified on sobota, 23 marzec 2024 22:06