Dezamet 755 Norka - pojazd inwalidzki

06 październik 2022 Written by Dezamet 1871
Dezamet typ 755 Norka

Niestety informacje na temat tego pojazdu są szczątkowe.
Zakłady Dezamet w poszukiwaniu nowych miejsc zbytu skonstruowały pojazd dostawczy Motorydwan. Na bazie tego pojazdu firma Motorowery Trójkołowe Montaż Serwis Dystrybucja inż. Stanisław Budnik z Chodzieży wyprodukowała dwuosobowy pojazd inwalidzki. Jest on w literaturze określany jako nr 399. Czasem jako nr 399 Dezamet" Praca nr 4465.
Prawdopodobnie w 1992 roku zbudowała prototyp pojazdu inwalidzkiego. Już w 1993 roku zaczęto produkcję seryjną tego pojazdu o nazwie handlowej Norka I.
W 1995roku zmodernizowano nadwozie i nadano nazwę handlową Norka II w czterech różnych wersjach.
Pojazd ten był napędzany znanymi już z Motorydwanu silnikami Dezamet 027 o pojemności 50ccm i mocy 2,2KM (możliwe że także 70ccm) lub silnikiem 051 (znanym z motocykla WSK) o pojemności 125ccm i mocy 5KM.
Wyposażenie pojazdu było spartańskie. Brak prędkościomierza. W pierwszych wersjach (Norka I) wycieraczka przednia o napędzie ręcznym w poźniejszych modelach napędzana silnikiem elektrycznym. Szyba tylnia i przednia pochodziły z Fiata 126, klamki zaadaptowano z przyczep Kempingowych Niewiadów.
Lata produkcji 1992-1997?

Dane techniczne:
Silnik:
Typu 027.3 produkcji Dezamet jednocylindrowy dwusów z przepłukiwaniem zwrotnym, chłodzony powietrzem o nadmuchu wymuszonym przez dmuchawę. Pojemność skokowa 49,8 ccm, średnica cylindra 38 mm, skok tłoka 44 mm, stopień sprężania 8. Moc 1,5 kW przy 5000 obr/min. Maks moment obrotowy 3,0 Nm przy 4000 obr/min
Gaźnik dla wersji 027.3:
poziomy typu 14 MC lub Bing 1/14/206 typ SRE
lub
Typu 027.4 jednocylindrowy dwusów z przepłukiwaniem zwrotnym, chłodzony powietrzem o nadmuchu wymuszonym przez dmuchawę. Pojemność skokowa 69,8cm3, Średnica cylindra 45mm, skok tłoka 44mm, mocy 2,0KW (2,8KM) przy 5200 obr/ min i stopniu sprężania 8. Maksymalny moment obrotowy to 3,5 Nm przy 5600 obr/min.
Gaźnik dla wersji 027.4:
poziomy typu 14MC lub Bing 1/14/208 typ SRE
Skrzynia biegów:
trzybiegowa, zblokowana z silnikiem. Zmiana biegów nożna w niektórych wersjach ręczna. Zazębianie biegów N-1-2-3.
Przełożenie i prędkość maksymalna na poszczególnych biegach:
I bieg 2:07, 25 km/h
II bieg 1:52, 45 km/h
III bieg 1:03, 45 km/h
Sprzegło:
mokre trzytarczowe cierne w kąpieli olejowej
lub silnik 125ccm:
typu 051produkcji Dezamet jednocylindrowy dwusów z przepłukiwaniem zwrotnym, chłodzony powietrzem o nadmuchu wymuszonym przez dmuchawę. Pojemność skokowa 123,0ccm, średnica cylindra 52 mm, skok tłoka 58 mm, stopień sprężania 7,5. Moc 4,2 kW przy 5600 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 8,5Nm/4000 obr/min.
Gaźnik:
poziomy typu Bing DRA 8/18/105
Skrzynia biegów:
trzybiegowa, zblokowana z silnikiem. Zmiana biegów nożna, w niektórych wersjach ręczna.
Sprzegło:
mokre trzytarczowe cierne w kąpieli olejowej
Napęd dla wszystkich silników:
łańcuchowy z mechanizmem różnicowym, przełożenie przekładni 14:44.
Podwozie:
rama rurowa, zawieszenie przednie wahacz pchany na amortyzatorach typu motocyklowego, tylnie wachacz wleczony na amortyzatorach typu motocyklowego.
Koła:
ogumienie 4.40-10/4PR D56
Hamulce:
bębnowe, sterowanie - ręczne - przód, nożne tył.
Instalacja elektryczna:
alternator 12V/110W, świeca F100
Pojemności:
zbiornik paliwa 5dccm,
Ciężar:
140kg
Dopuszczalne obciążenie 230kg
Zużycie paliwa:
ok 3,2 dccm/100km

Norka I


Norka II różne wersje


Jeśli podoba Ci się moja działalność zachęcam do postawienia mi wirtualnej kawy. Zmotywuje mnie to do dalszej pracy.
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Last modified on piątek, 13 wrzesień 2024 13:45