- przeniesienie numerów silnika spod cylindra na górę silnika obok gaźnika (nieznana data)
- zmiana wałka zmieniacza biegów wraz z dźwignią (z drobnego na gruby wielowypust), zmiana ok. 1988-1989r., prawdopodobnie unifikacja z silnikiem 027
- kilkukrotne zmiany pokryw (na samym początku lewa pokrywa z napisem PREDOM-DEZAMET a prawa gładka, potem dodane na nią logo, później (ok. 1990) usunięty z lewej pokrywy człon PREDOM, w końcu ok. 1994 w związku z przejęciem działu silników przez firmę Bernard Moteurs Poland lewy dekiel z napisem BMP, a na prawym owalny odlew po środku)
- w późniejszych latach produkcji (ciężko ustalić konkretne daty) silnik doczekał się kilku odmian z których poszczególne były dedykowane do różnych motorowerów. Różniły się min. gaźnikami (GM12F1, GM12F2, BING SRE 14, do tego ostatniego zmieniony cylinder oraz puszka szmerów ssania), zapłonem, (klasyczny iskrownik oraz elektroniczny w trzech wersjach) oraz kołem łańcuchowym zdawczym (najprawdopodobniej chodzi tutaj o koło zębate z wypustem po wewnętrznej stronie które musi współpracować z tulejką dystansową o odpowiedniej długości).
W przypadku jednej z odmian zapłonu eketronicznego zmianie także uległ wał korbowy silnika.
Silniki z gaźnikiem Bing oraz zapłonem elektronicznym były przeznaczone przede wszystkim do motorynek Stella oraz pewna partia na eksport na Ukrainę do motoroweru Karpaty 4(motorower Karpaty 4 który składany w Polsce dostawał silniki z klasycznym iskrownikiem 017) oraz Riga Mini.
Silnik produkowano takżę w wersji z dmuchawą gdzie służył jako napęd do różnych urządzeń wykorzystywanych w rolnictwie czy przemyśle.
Producent: Zakładay Metalowe Predom-Dezamet (później Dezamet oraz Bernard Moteurs Poland) w Nowej Dębie.
Lata produkcji: 1978-96(?)
Silnik montowano w motorowerach: Romet 780 Kadet, Romet 205 Ogar, Romet 50m2 Pony, Romet 301, Dezamet Stella 756, Motorynka Kuba/Rider, Romet 2375, Karpaty 4.
Dane techniczne:
Typu 023 dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem. Srednica cylindra 38 mm skok tloka 44 mm, pojemnośc skokowa 49,8 ccm. Stopien spreżania 8. Moc maksymalna 1,8 KM (32 KM/l) przy 5600 obr/min.Cylinder aluminiowy z żeliwną tuleją, głowica ze stopu lekkiego. Wał korbowy i stopa korbowodu łożyskowane tocznie. Rozrusznik nożny. Paliwo - mieszanka (1:20) z olejem Lux10 Cylinder aluminiowy z kładką żeliwną, głowica ze stopu lekkiego. Wał korbowy i stopa korbowodu łożyskowane tocznie.
Rozrusznik nożny. Paliwo - mieszanka (1:30) z olejem Mixol
Zawieszenie silnika w ramie za pomocą dwóch śrób w tulejach gumowych tłumiących drgania.
Instalacja elektryczna:
Jednoprzewodowa o napieciu 6V. Prądnica-iskrownik trzycewkowa o mocy 20W. Prądnica umieszczona na lewym czopie wału korbowego pod kołem magnesowym. Wyprzedzenie zapłonu 4,5 (34st.) przed ZZ. Rozwarcie styków przerywacza 0,5 +/-0,1 mm. Swieca zapłonowa M14x175. Odstęp elektrod świecy 0,5 mm. Lampa przednia dwuświatłowa 15/15W, tylna 3W.
Gaźnik:
Poziomy typu GM12F1, lub BING SRE 14, o średnicy gardzieli 12 mm. Filtr powietrza mokry siatkowy. Tłumik szmerów ssania
Sprzęgło:
dwutarczowe mokre z tarczami korkowymi lub ebonitowymi umieszczone na wale korbowym silnika.
Skrzynia biegów:
dwubiegowa, zblokowana z silnikiem. Zmiana biegów lewą rękojeścią kierownicy-wskaźnik włączonego biegu. Przełożenia całkowite: I-26,6, II-13,19. Przełożenia w skrzyni I-1,92, II-1. Smarowanie olejem LUX 10, zima LUX5.
Zużycie paliwa:
jednostkowe zuzycie paliwa 625g/kWh
Silnik Dezamet model 023 z zmieniaczem biegów z grubym frezem różne pokrywy iskrownika i konfiguracje gaźnika
Jeśli podoba Ci się moja działalność możesz postawić mi wirtualną kawę: