Urządzenie to umożliwia organizację centralnych wytwórni masy betonowej na potrzeby wielu budów na danym terenie. Wytwórnie te mogą być wyposażone w specjalne maszyny i urządzenia których nie opłaciłoby się instalować na każdym placu budowy. Uzyskujemy w efekcie poważne obniżenie kosztów produkcji masy betonowej obok podwyższenia jej jakości.
Zbiornik na beton, w kształcie gruszki, ma pojemność 2000l Podczas transportu betonu zbiornik obraca się wokół swej osi, chodzi o to, aby zaprawa była cały czas mieszana. Wewnątrz zbiornika przymocowane są 2 specjalne łopatki mieszające. W mieszalniku tym zastosowano ten sam silnik, który stanowi źródło napędowe popularnych Starów
i autobusów San. Silnik ten sprzężony jest ciernym, suchym i jednotarczowym sprzęgiem.
Pojazd zbudowany jest na podwoziu wywrotki Star W-ZS. Zawieszenie przednie i tylne wykonane jest przy zastosowaniu resorów piórowych podłużnych. Na osi przedniej zainstalowane są dodatkowo amortyzatory tłumiące drgania.
Samochód wyposażony jest w dwa niezależne układy hamulcowe: hydrauliczny - działający na wszystkie koła i mechaniczny - obsługujący zasadniczo tylko hamulec postojowy.
Motocykl dostawczy "Junak" B-20
Szczecińska Fabryka Motocykli rozpoczęła ostatnio seryjną produkcję trójkołowego motocykla dostawczego o ładowności użytkowej 300 kg. Konstrukcja tego pojazdu jest pochodną od znanego motocykla Junak - 350.
Zapotrzebowanie na tego rodzaju środki transportu jest u nas bardzo duże. Znajdzie on zastosowanie przede wszystkim w handlu, usługach łączności, do przewozu gazet, poczty itp.
W wielu wypadkach pojazd taki umożliwia znaczne usprawnienie działalności handlu. Weźmy tylko taki przykład - rozwożąc do sklepów świeże pieczywo samochodami Star o ładowności 4t mamy do wyboru dwie możliwości albo załadować pełen samochód i pogodzić się z faktem, że od zaopatrzenia pierwszego na trasie sklepu do ostatniego minie znacznie więcej niż przyjęte w tym wypadku za normę godziny - lub też wykorzystać tylko część ładowności samochodu i ponosić z tego tytułu straty finansowe.
Małe dostawcze pojazdy rozwiązują te trudności, pozwalając jednocześnie na szybkie interwencyjne dostawy, gdy jakiegoś towaru w sklepach zabraknie. Nie bez znaczenia jest też większa zwrotność tych małych pojazdów, co jest szczególnie istotne w dużych miastach.
Obecnie w wielu krajach bardzo rozwinięto produkcję różnego rodzaju niewielkich samochodów i motocykli dostawczych.
Silnik trójkołowca B-20 jest identyczny z silnikiem stosowanym w seryjnym motocyklu turystycznym Junak. Kadłub silnika wykonamy jest ze stopu lekkiego, cylinder zaś i głowica z żeliwa ciągliwego.
Sprzęgło cierne, wielotarczowe, pracujące w oleju. Skrzynka biegów mechaniczna, cztero biegowa. Biegi przełącza się dźwignią nożną umieszczoną po
lewej stronie silnika.
Motocykl posiada ramę kołyskową spawaną z rur i kształtowników walcowanych. Przednie zawieszenie rozwiązane jest w postaci amortyzatorów teleskopowych z tłumieniem olejowym.
Hamulce pełnopiastowe, szczękowe, mechaniczne.
Silnik S0-3
Ilość cylindrów - 1
System pracy - gaźnikowy czterosuwowy
System rozrządu - górnozaworowy
Największa moc - 17 KM przy 6000 obr./min.
Największy moment obrotowy - 2,2kG przy 3800 obr./min.
Objętość skokowa - 349 ccm
Stopień sprężania - 7,0
Jednostkowe zużycie paliwa - 300 G/KM godz.
zaczerpniete z: "Młody technik"