Skoda 1000MB

02 listopad 2018 Written by o samochodach 3225

Skoda 1000 MB

Oto co pisano na temat Skody w polskiej prasie:
W nowo wybudowanej czechosłowackiej fabryce samochodów osobowych w miejscowości Mlada Boleslav niedaleko Pragi w marcu bieżącego roku (1966) rozpoczęto produkcje, nowego modelu samochodu osobowego Skoda 1000 MB Ten nowoczesny zakład budowany w sąsiedztwie fabryki produkującej dotychczas znane w Polsce samochody "Octavia" Już w czerwcu przejmie całą produkcje samochodów osobowych w Czechosłowacji.
Fabrykę opuszczać będzie początkowo 100. a następniedo 500 nowych samochodów dziennie.
Nowa fabryka zaspokoi całkowicie zapotrzebowanie odbiorców czechosłowackich. Planuje się również szeroki eksport. Prototypy nowego czechosłowackiego samochodu popularnego mają Już poza sobą przebieg 4 milionów kilometrów w rożnych warunkach drogowych i klimatycznych. Przeprowadzone próby wykazały. że pod względem jakości i własności użytkowych nowy model 1000 MB dorównuje renomowanym samochodom francuskim ,,Simca 1000" i ,.Renault R8".
      A oto opis techniczny.
Nadwozie samonośne z blachy stalowej (o 180 kg lżejsze od nadwozia "Octavii" dzięki pozbyciu się ramy) przeznaczone dla 4 osób. Składane siedzenia pozwalają na uzyskanie dwóch wygodnych półek, za oparciem tylnym wygospodarowano miejsce na podręczny bagaż. Główny bagażnik znajduje się z przodu samochodu, gdzie również przewidziano miejsce na koło zapasowe i narzędzia. Wnętrze jest ogrzewane powietrzem wdmuchiwanym spod podłogi na nogi lub na szybę przednią. Nadwozie przewidziano jako czterodrzwiowe. W przyszłości będą również produkowane modele dwudrzwiowe.
      Silnik jednorzędowy, czterocylindrowy chłodzony wodą umieszczony z tyłu samochodu. Dzięki pozbyciu się wału pędnego i obudowy sprzęgła wpłynęło to na zmniejszenie ciężaru. Obok silnika znajduje się agregat ogrzewczy (w lecie chłodzący) z oddzielnym wentylatorem elektrycznym. Nad silnikiem umieszczono duży filtr powietrza, który jednocześnie pełni funkcje tłumika ssania. Krawędzie tablicy rozdzielczej wyłożono miękką okładziną Obok urządzeń kontrolnych umieszczono tam przycisk zmywacza szyby, popielniczkę i schowek podręczny. W obudowie kolumny kierownicy znajduje się wyłączniki świateł sygnału, kierunkowskazów itp. Dzwignię zmian biegów umieszczono w podłodze.
Ludek Lehky
Młody technik nr 5.1966
Pozostałe dane techniczne:
Silnik:
Kadłub silnika odlany ze stopu lekkiego. Silnik rzędowy 4-cyl. umieszczony z tyłu pojazdu, chłodzony wodą pochylony pod katem 30 st. ku prawej stronie. Średnica cylindra /skok tłoka/pojemność skokowa: 68X68/988 cm.
Moc maks. 40 KM/DIN przy 4650 obr./min., stop. sprężania 8,3. co w tamtych czasach powodowało to używanie benzyny wysokiej jakości powyżej 80 oktanów!!!
Skrzynia biegów:
Skrzynka przekładniowa 4-biegowa plus bieg wsteczny, całkowicie synchronizowana
Podwozie:
4-drzwiowe, 4-osobowe, typu limuzyna, metalowe o konstrukcji samonośnej.
Zawieszenie kół przednich - niezależne na dwóch wahaczach poprzecznych, sprężynowych; teleskopowe amortyzatory hydrauliczne, stabilizator.
Zawieszenie kół tylnych - dwuprzegubowa os łamana z wahaczami wzdłużnymi, sprężyny śrubowe, teleskopowe amortyzatory hydrauliczne.
Wymiary zewne.trzne (dlugość /szer./wys.) 4170/1200/1390 mm.
Rozstaw osi - 2400, , rozstaw kół przód/tył 1280/1250 mm.
Koła:
Ogumienie w wymiarach 6,00X14
Hamulce:
Bębnowe, hydrauliczne
Dane eksploatacyjne fabryczne:
szybkość maksymalna - 120 km/h.
zużycie paliwa 10 l/100 km przy 80 km/h
ciężar samochodu gotowego do jazdy755 kg.
Last modified on piątek, 17 listopad 2023 23:05

Please publish modules in offcanvas position.