Pomimo zmniejszenia obrysu zewnętrznego poprawiono pozycję kierowcy przez rozszerzenie zakresu regulacji wysokości siodełka i kierownicy o około 100mm . Znaczne
Obniżenie środkowej ramy ułatwia - szczególnie kobietom i młodzieży-wsiadanie na pojazd.
W motorowerze zastosowano mniejsze koła tj. o wymiarze 20" x 2.25", powszechnie przyjęte jako standard światowy ( dotychczasowe 23" x 2,25")
Oba koła są zawieszone teleskopowo (rys 1 i 2). Nowe jest też przeniesienie zbiornika paliwa nad tylne koło , co poprawia i umożliwia wykorzystanie zbiornika jako bagażnika (rys 2)
W motorowerze tym zastosowano nowy zespół napędowy (symbol 010), o mocy podwyższonej do 1,7 KM oraz zwiększonej elastyczności, pozwalającej uzyskać lepsze przyśpieszenia potrzebne przede wszystkim w ruchu miejskim.
Zastosowano w nim też wiele nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych, jak np. sprzęgło odśrodkowe, jednobiegowa skrzynka biegów i odprężnik.
Zespół napędowy jest obudowany i dobrze zharmonizowany z sylwetka motoroweru.
Jest on ponadto łatwy w obsłudze i eksploatacji. Polega to na zautomatyzowaniu czynności w czasie ruszania i jazdy.
Zamiast stosowanej dotychczas w Komarach ( z wyjątkiem modelu 2328) dźwigni sprzęgła z pokrętłem ( rączka) zmiany biegów po lewej stronie kierownicy, zastosowano prostą w obsłudze dźwignię , którą naciska się jednorazowo tylko podczas rozruchu silnika , w trakcie jazdy ani sprzęgło odśrodkowe, ani skrzynka biegów nie wymagają żadnej obsługi.
Rozruch tego motoroweu jest łatwy, gdyż można go wykonać przez pedałowanie jak na rowerze.
Charakterystyka techniczna motoroweru Pegaz 710
Silnik 010
Pojemność skokowa 49,3 cm3,
Stopień sprężania 6,5,
Moc nominalna 1,7 KM,
Prędkość obrotowa mocy
Nominalnej 4800 obr/min,
Moment maksymalny 0,29 kGm,
Odprężnik w głowicy,
Sprzęgło odśrodkowe,
Skrzynka biegów jednobiegowa,
Całkowita długość
Motoroweru 1660mm,
Całkowita szerokość
Motoroweru 580mm,
Wysokość maksymalna 1020mm,
Wymiary ogumienia 20" x 2,25",
Masa motoroweru 45 kg,
Pojemność zbiornika 4,2l,
Przeciętne zużycie paliwa około 2 l/100 km,
Jak widać w motorowerze Pegaz Automatic 710 zastosowano; sprzęgło odśrodkowe jednobiegową skrzynkę biegów i odprężnik. Ponieważ zespoły te nie były dotychczas stosowane w motorowerach Komar, omówimy pokrótce zasadę ich działania.
Sprzęgło odśrodkowe
Sprzęgło odśrodkowe ( rys 3 ) składa się z kosza 1 połączonego nitami z kołem zębatym oraz zabieraka 2 sprzężonego za pomocą wielowypustu z wałem korbowym silnika. Zabierak jest zbudowany z trzech uchylnych segmentów , połączonych ogniwami 8 i ściągniętych sprężynami 5 . Na część walcową segmentów jest naklejona wykładzina cierna, którą spełnia tę samą rolę co tarcze cierne w sprzęgle tradycyjnym.
Do pracy tego sprzęgła wykorzystano siłę odśrodkową, która podczas wirowania zabieraka rozchyla segmenty i dociska je częścią walcową do wewnętrznej powierzchni walca kosza.
Docisk wywołuje tarcie, które przenosi moment obrotowy silnika na koła . Całość podobnie jak sprzęgło tradycyjne pracuje w kąpieli olejowej. Przy uruchamianiu pojazdu zwiększamy prędkość obrotową silnika przez dodanie gazu. Siła odśrodkowa oddziałująca na segmenty , wzrasta wraz z prędkością wału korbowego, przewyższa siłę sprężyn i zaczyna dociskać segmenty do kosza sprzęgła. Siła tarcia, występująca w tym momencie pomiędzy segmentami a koszem , zaczyna przenosić napęd z silnika na tylne koło . Dalszy wzrost prędkości powoduje wzrost siły odśrodkowej, a co za tym idzie - całkowite włączenie sprzęgła, następuje automatycznie - przez dodanie gazu.
Jednobiegowa skrzynka biegów
W motorowerze Pegaz Automatic skrzynka biegów jest mniej skomplikowana niż w pozostałych motorowerach ( rys 4) , gdyż pełni rolę drugorzędną ; funkcje jej częściowo przejęły;
- sprzęgło odśrodkowe, które dzięki poślizgom pełni przy ruszaniu rolę pierwszego biegu
- silnik, który wskutek podwyższonej do 1,7 KM mocy i większej elastyczności umożliwia jazdę bez zmiany biegów.
Ze względu na prostotę skrzynki jednobiegowej nie będziemy jej omawiać , gdyż konieczność rozbierania jej zachodzi bardzo rzadko.
Odprężnik
Odprężnik jest wmontowany w głowicę silnika i służy do zmniejszania ciśnienia gazów w komorze spalania, a co za tym idzie - do zmniejszania siły potrzebnej do nacisku na pedał podczas rozruchu silnika. Odprężnik jest sterowany tą samą dżwignią co sprzęgło i działa wyłącznie w chwili rozruchu . Odprężnik (rys 5) składa się z korpusu 2 wkręcanego szczelnie w głowicę zaworu 1 sprężyny 3 . Zawór jest połączony systemem linek i złączek ze wspominaną już dżwignią sprzęgła, sterującą odprężnik i sprzęgło .
Regulacja sprzęgła odśrodkowego i odprężnika
Przeprowadza się je jednocześnie , gdyż są to czynności bardzo proste i każdy może samodzielnie je wykonać . Do regulacji przystępujemy po ustawieniu motoroweru na podpórce . Dokonujemy regulacji w następującej kolejności
- luzujemy linkę sprzęgła przez wkręcanie śruby regulacyjnej znajdującej się w dolnej części silnika.
- odprężnik regulujemy śrubą regulacyjną znajdującą się na złączce cięgieł ; odprężnik powinien zacząć działać w połowie ruchu dźwigni,
- sprzęgło regulujemy wykręcając śrubę regulacyjną tak długo , aż dżwignia włączy sprzęgło przy luzie 1 - 2mm pomiędzy dżwignią a jej obsadą,
- dokręcamy przeciwnakrętki obu śrub regulacyjnych,
- sprawdzamy prawidłowość regulacji przez naciskanie dźwigni sprzęgła podczas pedałowania; jeżeli silnik rozpocznie prace po naciśnięciu dźwigni , regulację uważamy za dobrą, w przeciwnym wypadku wszystkie czynności powtarzamy
Sprzęgło odśrodkowe jest mechanizmem dość skomplikowanym , więc ewentualne usterki może usuwać tylko osoba dobrze znająca jego konstrukcję.
Art. z gazety Horyzonty Techniki 1973r.
Art. powstał dzięki Aleksandrowi