Ryś "Turysta" prototyp

19 luty 2017 Written by ZMZ 474
Motorower Ryś Turysta prototyp

Ponieważ w czasach produkcji Rysia MR1 motorowery mogły być wyłącznie jednosobowe próbowano stworzyc motorower dwuosobowy. W tym momencie byłby to już zgodnie z ówczesnym prawem "lekki" motocykl.
Zbudowany prototyp z silnikiem 50cm3 pokazano na Targach Poznańskich w 1959r.
W planach było także zwiększenie silnika do 75cm3 i wdrożenie masowej produkcji lekkiego dwuosobowego motocykla od 1961r.
Niestety planów nie wdrożono ostatecznie do produkcji.
W ówczesnej prasie pojawił się także artykuł dotyczący tego prototupu Ryś Turysta

Lata produkcji -nie wdrożono

Ryś Turysta

Dane techniczne:
Silnik:
Dla Ryś model MR1 - silnik typu SM01 dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem. Średnica cylindra 38 mm skok tłoka 44 mm, pojemność skokowa 49,8 ccm. Stopień sprężania 6,5. Moc maksymalna 1,6 KM (32 KM/l) przy 5000 obr/min. Głowica ze stopu lekkiego z dekompresorem sterowanym dzwignią przy kierownicy. Wał korbowy i stopa korbowodu łożyskowane tocznie. Rozrusznik nożny - pedały. Paliwo - mieszanka (1:20) z olejem Lux10
Gaźnik:
Poziomy typu G12 z centralnym pływakiem o średnicy gardzieli 12 mm bez urządzenia wolnych obrotów. Filtr paliwa mokry siatkowy z przesłoną rozruchową.
Sprzęgło:
Mokre dwutarczowe z wkładkami korkowymi umieszczone na wale skrzyni biegów.
Skrzynia biegów:
Dwubiegowa, zblokowana z silnikiem. Zmiana biegów lewa rękojeścią kierownicy. Przełożenia w skrzyni I-3,25, II-1,55.Liczba zębów koła zdawczego 13.
Napęd:
Łańcuchowy, od silnika do skrzyni biegów łańcuchem 3/8"x7,5, 36 ogniw, przełożenie 3,32, od skrzyni biegów do koła tylnego częściowo osłoniętym łańcuchem o 112 ogniwach, przełożenie 2,68
Podwozie:
Rama otwarta rurowa spawana, grzbietowa. Zawieszenie koła przedniego teleskopowe bez tłumienia na sprężynach śrubowych. Zawieszenie koła tylnego na podwójnym wahaczu ze sprężyna centralną i tarczowym amortyzatorem ciernym. Siodło pojedyncze pokrytej dermą. Długość motoroweru 1850, szerokość 660mm, wysokość 1080mm. Wysokość siodełka 845mm, rozstaw osi 1254mm.
Motorower malowany był w kolorach: wiśniowym, zielonym, szarym.
Koła:
Niewymienne o średnicy obreczy 23". Ogumienie 2,125-23. Ciśnienie powietrza przód 1,75, tył 2,25 bar.
Hamulce:
Bębnowe sterowane mechanicznie. Bębny ze stopu lekkiego, żebrowane z wtopioną żeliwna wkładką.
Instalacja elektryczna:
Jednoprzewodowa o napięciu 6V. Prądnica-iskrownik dwucewkowa o mocy 17W. Prądnica umieszczona na lewym czopie wału korbowego pod kołem magnesowym. Wyprzedzenie zapłonu 4,5 (34st.) przed ZZ. Rozwarcie styków przerywacza 0,5 +/-0,1 mm. Świeca zapłonowa M14x225. Odstęp elektrod świecy 0,5 mm. Lampa przednia dwuświatłowa 15/15W, tylna 3W. Sygnał elektryczny prądu zmiennego.
Pojemności:
Skrzynka biegów 0,75 l Zbiornik paliwa 8 (5,75)l.
Ciężar:
Ciężar własny 64 kg, obciążenie maksymalne 137 kg
Zużycie paliwa:
1,8 l/100 km przy 45 km/h
Wskaźniki:
Stosunek mocy silnika do ciężaru 30 KM/T
Szybkość maksymalna 55 km/h,
Szybkość użytkowa 48 km/h.
Wyposażenie:
Komplet narzędzi, pompka do opon

Jeśli podoba Ci się moja działalność możesz postawić mi wirtualną kawę. Datki zostaną przekazane na dalszy rozwój strony.
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Last modified on niedziela, 24 listopad 2024 23:10
More in this category: « Żak Mr2E Lux Wózek towarowy W1 »