W związku z tym wykonano dwa prototypowe modele.
Pierwszy z nich był to zupełnie nowy model, w którym zastosowano w zawieszeniu przednim krótki wahacz pchany a w zawieszeniu tylnym dwa amortyzatory.
Jednak ze względu na wysokie koszty wdrożenia wybrano drugi model.
Był on odchudzoną wersją Rysia pozbawioną wszelkich osłon oraz głębokich błotników, które zastąpiono płytkimi. Siodełko kanapowe zastąpiono siodełkiem typu rowerowego, co wymagało odpowiedniej modyfikacji ramy. Usunięto ozdobne okucie przedniego błotnika i ozdobną listwę na zbiorniku paliwa. Usunięto także osłony cylindra oraz obudowę ramy. Sprężyna tylnego zawieszenia została osłonięta dwudzielną osłoną z tworzywa sztucznego. Bagażnik przymocowany był do tylnego wahacza, co ograniczyło jego nośność do 5 kg.
W nowym motorowerze zastosowano także nową jednostkę napędową, mniejszą i bardziej ekonomiczną,o oznaczeniu S-38, taką jaką posiadały późniejsze Komary. Od silnika komarowskiego różnił je zewnętrznie sposób zamocowania linki zmiany biegów. Linka wchodziła w przedniej części silnika w miejscu wychodzenia kabli elektrycznych ( a nie z tyłu jak w Komarach, zobacz zdjęcia).
Istniały dwie odmiany Żaka - "uboga" i "bogata". Pierwsza z nich posiadała oddzielną lampę bez osłony kierownicy i prękościomierza oraz sygnału dzwiękowego, brak chromowanych ozdób a obręcze były malowane w kolorze nadwozia.
Druga "bogata" miała lampę przednią jak w Rysiu, chromowaną ozdobę baku i felgi, posiadała także sygnał dzwiękowy.
Pod koniec produkcji w 1963 roku pojawiła się wersja oznaczona symbolem MR2E Lux - w której zastosowano silnik S38B.
Lata produkcji: 1960 -1963
Podobne tematy:
Dane techniczne Żak MR2E
Prototyp Żaka
W fabryce Żaka
Zanim kupimy moped Żak
Motorower MR2 Żak
Historia mojego motoroweru Żak
Jeszcze raz o Żaku.
Dane techniczne:
Silnik:
Typu S38dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem. Średnica cylindra 38 mm skok tłoka 44 mm, pojemność skokowa 49,8 ccm. Stopień sprężania 6,5. Moc maksymalna 2KM (36 KM/l) przy 5000 obr/min .Cylinder ze stopu lekkiego z tuleja żeliwną, głowica ze stopu lekkiego. Rozrusznik nożny na pedały. Osłona iskrownika tłoczona.
Gaźnik:
Poziomy typu G-12 z centralnym pływakiem o średnicy gardzieli 12 mm. Główna dysza paliwowa 0,55 mm. Filtr paliwa mokry siatkowy z przesłoną rozruchową.
Sprzęgło:
Mokre dwutarczowe z wkładkami korkowymi osadzone na wale korbowym silnika.
Skrzynia biegów:
Dwubiegowa, zblokowana z silnikiem. Zmiana biegów lewą rękojeścią kierownicy. Wskaźnik włączonego biegu. Przełożenia całkowite: I-29,16, II-13,19. Przełożenia w skrzyni I-1,68, II-1. Smarowanie olejem LUX 10, zima LUX5.
Napęd:
Łańcuchowy, od silnika do skrzyni biegów przekładnia zębata o zębach skośnych , przełożenie 4,75 (57:12), od skrzyni biegów do koła tylnego częściowo osłoniętym łańcuchem o 114 ogniwach, przełożenie 2,68
Podwozie:
Rama otwarta rurowa spawana, grzbietowa. Zawieszenie koła przedniego teleskopowe bez tłumienia na sprężynach śrubowych. Zawieszenie koła tylnego na podwójnym wahaczu z centralną sprężyną i tarczowym amortyzatorem ciernym. Siodło pojedyncze typu rowerowego z regulacja wysokości. Długość motoroweru 1850, szerokość 660mm, wysokość 1080mm. Wysokość siodełka 845mm, rozstaw osi 1254mm.
Motorower malowany był w kolorach: wiśniowa, szara, szaro-wiśniowa, zielona, szaro-niebieska.
Koła:
Niewymienne o średnicy obręczy 23". Ogumienie 2,125-23. Ciśnienie powietrza przód 1,75, tyl 2,25 bar.
Hamulce:
Bębnowe sterowane mechanicznie. Bębny ze stopu lekkiego, z wtopioną żeliwną wkładka.
Instalacja elektryczna:
Jednoprzewodowa o napięciu 6V. Prądnica-iskrownik dwucewkowa o mocy 17W. Prądnica umieszczona na lewym czopie wału korbowego pod kołem magnesowym. Wyprzedzenie zapłonu 4,5 (34st.) przed ZZ. Rozwarcie styków przerywacza 0,5 +/-0,1 mm. Świeca zapłonowa M14x175. Odstęp elektrod świecy 0,5 mm. Lampa przednia dwuświatłowa 15/15W, tylna 12V/3W. Dzwonek typu rowerowego.
Pojemności:
Skrzynka biegów 0,75 l
Zbiornik paliwa 8 (5,75) l.
Ciężar: własny 52 kg,
Zużycie paliwa:
2,5 l/100 km przy 45 km/h
Wskaźniki:
Stosunek mocy silnika do ciężaru 30 KM/T
Szybkość maksymalna 50 km/h,
Szybkość użytkowa 35 km/h
Wyposażenie:
Komplet kluczy i pompka do kół.
Jeśli podoba Ci się moja działalność możesz postawić mi wirtualną kawę. Datki zostaną przekazane na dalszy rozwój strony.
Pozxostała Literatura: Prototyp Żak
Dane techniczne Żak mr2
Dane techniczne Żak mr2E
Kilka słow o Rysiu Żaku Komarze
Zanim Kupimy motorower Żak
Żak młodszy brat Rysia
W Fabryce Żaków