Włoski Fiat 125

01 listopad 2018 Written by o samochodach 6551
Włoski Fiat 125

Samochód, który dzisiaj przedstawiamy, z racji polskiego powiązania konstrukcyjnego z naszym Polskim Fiatem, wzbudza duże zainteresowanie.
Fiat 125 pojawił się na włoskim rynku w 1967 roku. Do budowy pojazdu wykorzystano wiele elementów z produkowanych już wcześniej samochodów firmy FIAT. Płyta nośna Fiata 125 pochodzi z modelu "1300/1500", część środkowa nadwozia łącznie z drzwiami z Fiata 124, a takie zespoły, jak silniki i zawieszenie osi tylnej, blisko spokrewnione są z zespołami modeli sportowych Fiat I24 Spider i Fiat Dina.
Podczas przeprowadzania trakcyjnej oceny pojazdu często spotykaliśmy się z pytaniami - czy to Polski Fiat? Rzeczywiście, Fiat 125 wyglądem zewnętrznym bardzo przypomina nasz licencyjny samochód. Rozróżnić te dwa samochody można przede wszystkim po kształcie przednich reflektorów i po listwie ozdobnej biegnącej wzdłuż ścian bocznych nadwozia Fiata 125. Dalsze widoczne różnice to inny kształt klamek, inne przetłoczenie maski silnika i pokrywy bagażnika oraz z przeciwnej strony niż w PF 125p umieszczony wlew paliwa.
Wnętrze nadwozia Fiata I25. podobnie jak wnętrze Polskiego Fiata, jest przestronne i zapewnia wysoki komfort jazdy. Przednie fotele ma ją chyba najlepiej rozwiązaną regulację pochylenia oparcia i regulację wzdłuż osi samochodu. Niestety, rozłożone do spania oparcia przednich foteli nie twarzą równe j płaszczyzny z kanapą tylną
. Bogatsze wyposażenie wnętrza nadwozia Fiata 125 od wyposażenia wnętrza Polskiego Fiata wiąże się z odmienną tablicą czołową. Fiat 125 ma dwa otwory wentylacyjne kierujące nawiew świeżego powietrza do wnętrza nadwozia, zamykany na kluczyk schowek z prawej strony, półkę na drobne przedmioty biegnąca na całej szerokości nadwozia pod kolumną kierownicy oraz dodatkowe pomieszczenie na podręczne drobiazgi, mocowane na tunelu wału napędowego pod dźwignią zmiany biegów. Deska rozdzielcza Fiata 125 wyłażona jest dobrą okładziną imitującą drewno.
Porównując Fiata 125 z Polskim Fiatem, trzeba zaznaczyć, że najistotniejszą różnicę stanowi silnik. Polski Fiat wyposażony jest w silnik adaptowany z samochodu 1300/1500, natomiast silnik Fiata 125 to nowoczesna wysilona jednostka napędowa. Kadłub silnika odlany jest z żeliwa i ma 5 podpór do osadzenia wału korbowego, natomiast głowica silnika wykonana jest z lekkiego stopu i mieści w sobie dwa wałki rozrządcze w układzie V. Fiat 125 jest wciąż jeszcze jednym z niewielu wozów europejskich, u których stosuje się napęd wałków rozrządu za pomocą paska zębatego. Wentylator napędzany jest oddzielnym paskiem klinowym i jest samoczynnie odłączany termostatem i sprzęgłem elektromagnetycznym, gdy silnik osiągnie odpowiednią temperaturę.
      Zdolność samochodu do rozpędzania się, którą uzysku je się przez zastosowanie w nim silnika o dużej mocy, to jedna z ważnych cech samochodu, nadająca mu miana bezpiecznego samochodu. Silnik Fiata 125 z pojemności skokowej 1,G litra uzyskuje aż 58 KM. Tak wysoki wskaźnik mocy zapewnia pojazdowi doskonałe przyspieszenia. Obciążony 2 050barnl Fiat 125 uzyskuje szybkość od 0 do 80 km/h w 8,5 s.
Omawiając dobre własności dynamiczne samochodu, zwracamy zazwyczaj również uwagi na hamulce: Otóż Fiat 125 ma hamulce bardzo skuteczne, lecz przy tym mało trwałe nakładki szczęk hamulcowych. W ocenianym przez nas samochodzie, co prawda w niekorzystnych warunkach zimowych (jezdnie posypane piaskiem), nakładki hamulcowe trzeba było wymienić już po przebiegu 4 tyś, km. Użytkownicy Polskiego Fiata mogą być spokojni. FSO wprowadziła do swojego wozu osłony na zespól tarczowo-szczękowy hamulców tylnych.
Stosując w PF 125p okrągłe reflektory, udało nam się uniknąć drugiej dolegliwości Fiata 125. Cztery kwadratowe reflektory włoskiego samochodu są bardzo efektowne, ale mają nietrwale klejone szkła.
Na zakończenie jeszcze trzy dodatnie cechy Fiata 125: - bardzo wydajny układ ogrzewania - po ok. 6 min. pracy dmuchawy temperatura we wnętrzu nadwozia, mierzona na wysokości głów jadących - wynosi 24° C;
- obszerny bagażnik o pojemności 490 litrów;
- tak dobrze wyciszona praca układu napędowego, że można się pomylić i włączać rozrusznik przy pracującym silniku.

Zdzisław Podbielski

Dane techniczne samochodu Fiat 125
o Nadwozie samonośne, 8-miejscowe, 4-drzwiowe; metalowe.
o Silnik 4-suwowy, 4-cyłindrowy, chłodzony cieczą, umieszczony z przodu napędza koła tylne.
o Średnica cylindra X skok tłoka/poj. skokowa - 80 X 80 mmhs08 cm.
o Moc maks. 90 KM (DIN) przy 5000 obr/min.
o Stopień sprężania 8,8: 1.
o Skrzynka przekładniowa 4-biegowa, całkowicie synchronizowana.
o Zawieszenie przednie; wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator, drążki reakcyjne.
o Zawieszenie tylne; sztywna oś tylna, 2 piórowe resory, amortyzatory teleskopowe, drużki reakcyjne.
o Hamulce hydrauliczne tarczowe na 4 koła z mechanizmem wspomagającym, hamulec ręczny mechaniczny na koła tylne.
o Długość/szerokość/wysokość pojazdu - 4223/1611/1440 mm.
o Masa pojazdu gotowego do jazdy - 1000 kg.
o Szybkość maksymalna 150 km/h.
Zużycie paliwa 10 l/100 km przy 2/3 przy V maks.

Artykuł z "Młody technik"

Last modified on wtorek, 14 listopad 2023 12:24