Print this page

Ryś Mr1B

01 listopad 2018 Written by ZMZ 5918
Ryś Mr1B
Motorower Ryś model MR1B

W 1963r. z powodu zaprzestania produkcji silników serii SM0 w zakładach Psie Pole w nadwozia Rysi zaczęto montować silniki S38 znane wcześniej z motorowerów Żak a także montowane w produkowanych już wtedy Komarach 231. Silniki te produkowane były przez zakłady w Nowej Dębie.
Silnik S38 miał uproszczoną budowę w stosunku do dotychczas stosowanego silnika SM01B. Charakterystyczna dla tego silnika jest tłoczona osłona magneta i dwucewkowa instalacja elektryczna.
Pod koniec okresu produkcji w motorowerach pojawiają się także silniki S38B - zmodernizowana wersja silnika S38, będąca bazą przez następne dziesięciolecia do produkcji innych silników motorowerowych. Silniki posiadały trwalszą, bo odlewaną osłonę magneta i trzycewkową instalację elektryczną.
W części ostatnich produkowanych egzemplarzy pojawiła się także nowa lampa tylna.
Lata produkcji: 1963-

Linki powiązane:
Dane techniczne Ryś Mr1
Konie mechaniczne - słów kilka o Rysiu Żaku Komarze
Nim Ryś ryknie
Rysiami po Indonezji
Badanie drogowe mopedu RYŚ
Opis silnika S38

Ryś MR1B z silnikiem S38



Ryś MR1B z silnikiem S38B


Dane techniczne:
Silnik:
Silnik typu S38 dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem. Średnica cylindra 38 mm skok tłoka 44 mm, pojemność skokowa 49,8 ccm. Stopień sprężania 6,5:1. Moc maksymalna 1,8KM (36 KM/l) przy 5000 obr/min. Cylinder ze stopu lekkiego z tuleją żeliwną, głowica ze stopu lekkiego. Rozrusznik nożny na pedały. Osłona iskrownika tłoczona.
Instalacja elektryczna:
Jednoprzewodowa o napięciu 6V. Prądnica-iskrownik dwucewkowa o mocy 16W. Prądnica umieszczona na lewym czopie wału korbowego pod kołem magnesowym. Wyprzedzenie zapłonu 4,5 (34st.) przed ZZ. Rozwarcie styków przerywacza 0,4 do 0,6 mm. Świeca zapłonowa M14x225. Odstęp elektrod świecy 0,5 mm. Lampa przednia dwuświatłowa 15/15W, tylna 12V 3W. Sygnał elektryczny prądu zmiennego.

Silnik typu S38B dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem. Średnica cylindra 38 mm skok tłoka 44 mm, pojemność skokowa 49,8 ccm. Stopień sprężania 6,5. Moc maksymalna 1,8KM (36 KM/l) przy 5000 obr/min. Cylinder ze stopu lekkiego z tuleją żeliwną, głowica ze stopu lekkiego. Rozrusznik nożny na pedały. Osłona iskrownika odlewana.
Instalacja elektryczna:
Jednoprzewodowa o napięciu 6V. Prądnica-iskrownik trzycewkowa o mocy 16W. Prądnica umieszczona na lewym czopie wału korbowego pod kołem magnesowym. Wyprzedzenie zapłonu 4,5 (34st.) przed ZZ. Rozwarcie styków przerywacza 0,5 +/-0,1 mm. Świeca zapłonowa M14x225. Odstęp elektrod świecy 0,5 mm. Lampa przednia dwuświatłowa 15/15W, tylna 12V/3W. Sygnał elektryczny prądu zmiennego.

Gaźnik:
Poziomy typu G12 lub G12A z centralnym pływakiem o średnicy gardzieli 12mm bez urządzenia wolnych obrotów. Filtr paliwa mokry siatkowy z przesłoną rozruchową.
Sprzęgło:
Mokre dwutarczowe z wkładkami korkowymi umieszczone na wale skrzyni biegów.
Skrzynia biegów:
Dwubiegowa, zblokowana z silnikiem. Zmiana biegów lewa rękojeścią kierownicy. Przełożenia w skrzyni I bieg - 23,38, II bieg - 13,87.
Napęd:
Łańcuchowy od skrzyni biegów do koła tylnego częściowo osłoniętym łańcuchem o 112 ogniwach,
Podwozie:
Rama otwarta rurowa spawana, grzbietowa. Zawieszenie koła przedniego teleskopowe bez tłumienia na sprężynach śrubowych o skoku 85 mm. Zawieszenie koła tylnego na podwójnym wahaczu ze sprężyna centralną i tarczowym amortyzatorem ciernym o skoku 80mm. Siodło pojedyncze pokrytej dermą. Długość motoroweru 1850, szerokość 660mm, wysokość 1080mm. Wysokość siodełka 845mm, rozstaw osi 1175mm.
Motorower malowany był w kolorach: wiśniowym, zielonym, szarym.
Koła:
Niewymienne o średnicy obreczy 23". Ogumienie 2,125-23. Ciśnienie powietrza przód 1,75, tył 2,25 bar.
Hamulce:
Bębnowe sterowane mechanicznie. Bębny ze stopu lekkiego, żebrowane z wtopioną żeliwna wkładką.
Pojemności:
Skrzynka biegów 0,5l Zbiornik paliwa 8 (5,75)l.
Ciężar:
Ciężar własny 55 kg,
Zużycie paliwa:
1,8 l/100 km przy 45 km/h
Wskaźniki:
Szybkość maksymalna 50 km/h,
Wyposażenie:
Komplet narzędzi, pompka do opon
Last modified on czwartek, 23 luty 2023 23:19
Administrator

Latest from Administrator

Related items